Krize jako nový impuls pro fúze a akvizice?

    Domů » Blog » Krize jako nový impuls pro fúze a akvizice?

Krize jako nový impuls pro fúze a akvizice?

 

Je koronavirová krize a s ní spojený ekonomický pokles dobou pro pozastavení fúzí a akvizic (M&A, z anglického merger & acquisition), nebo naopak pro posílení apetitu po nich? Pro oba případy tu už dnes máme názorné příklady ze světa. Tak například americký Boeing zrušil dohodu za 4 miliardy dolarů o odkoupení divize výroby privátních tryskových letadel svého evropského konkurenta Embreaer, v rámci níž s ním měl i vytvořit společný podnik pro produkci armádních nákladních letadel. Na druhé straně firmy jako Google, Nestlé nebo Blackrock veřejně daly najevo, že jsou i přes současnou nejistotu připraveny k nákupům firem, tedy k akvizicím.

Pandemie totiž způsobila mnoha společnostem propad poptávky a snížila tak jejich hodnotu, což pro firmy, které před krizí hromadily hotovost, může být nyní zajímavá akviziční příležitost, která může být ať už přátelského, tak nepřátelského charakteru. Anebo k fúzi, tedy k dohodě s podobně velkou společností, s kterou dojdou k závěru, že společně zvýší svou šanci rychleji dosáhnout svých cílů. Obě entity se po fúzi přitom stanou rovnými partnery v nové společnosti.

„Firmy, které mají hotovost a nepotýkají se s dopady koronavirové krize nyní mohou nad trhem kroužit jako dravci a vyhledávat vhodnou příležitost k akvizici. Další firmy pak vidí cestu z této složité doby v podobě fúze s podobným podnikem, kdy společně najdou synergické efekty a budou tak silnější,” říká k tomu ředitel Zenron Consulting David Malcovský.

A nejnovější průzkum EY Global Capital Confidence Barometer provedený mezi 2900 topmanažery z celého světa ukazuje, že pandemie se opravdu stává impulsem pro trh fúzí a akvizic. Vyplývá z něj, že plány na realizaci divestic nebo akvizici v nejbližších 12 měsících jsou na jedné z nevyšších úrovní – 56 % respondentů očekává, že jejich společnost bude v tomto časovém horizontu aktivní v oblasti M&A. A potvrzuje se i to, že při výběru cílové společnosti se hodlají investoři zaměřit na její ekonomickou odolnost (38 %) a počítají s tím, že ceny společností poklesnou (39 %).

V Česku se trhu M&A nejlépe dařilo v roce 2018, kdy zde bylo realizováno celkem 324 transakcí. Loni to dle dubnového reportu EY bylo 282 transakcí a nejčastěji se přitom děly na trhu s nemovitostmi. I přes celkový mírný 13% meziroční pokles je ale trendově cítit čím dál větší příliv investorů ze zahraničí.

Zdroj: EY

V roce 2019 poměr akvizic realizovaných zahraničními investory vůči celkovému počtu transakcí dosáhl vůbec nejvyšší hodnoty, a to 34 %. Nejaktivnějšími zahraničními investory byli v roce 2019 Němci s celkem 17 uzavřenými transakcemi následováni Američany a Rakušany. Uvidíme, jak pandemie nakonec zahýbe s letošními čísly.

Je ale nutné si uvědomit, že načasování akvizice či fúze je sice důležitá věc, na cestě k jejímu úspěšnému završení ale rozhodně ne jediná. Druhou, neméně podstatnou částí, je příprava na ni, aby její realizace proběhla co nejhladčeji a přinesla kýžené efekty.

„Fúze a akvizice představují komplexní proces zahrnující například stanovení akviziční strategie, daňovou modelaci, due dilligence, ocenění společnosti, prověrku kupujícího i prodávajícího, ale i poakviziční integraci. I proto je vhodné si vždy přizvat partnera, který ji celým procesem provede,” uzavírá ředitel Zenron Consulting David Malcovský.

Sdílet:

Leave A Comment

>

Jak být o krok napřed v době koronavirové?

  • Jak ovlivní koronavirus můj byznys?
  • Jak ve své firmě řídím rozložení rizik?
  • Jak chráním své podnikání a rodinu?

Zavoláme Vám zpět

Po – Pá
8:30 – 17:00