Transfer pricing v praxi aneb Jak jej Google využil ve svůj prospěch

    Domů » Blog » Transfer pricing v praxi aneb Jak jej Google využil ve svůj prospěch
Transfer pricing v praxi - Zenron Blog

Transfer pricing v praxi aneb Jak jej Google využil ve svůj prospěch

Využití mechanismu převodních cen se může stát dalším nástrojem k optimalizaci daní. Je ale třeba jej umět použít s rozvahou a samozřejmě v rámci platné legislativy.

Problematika převodních cen, neboli tzv. transfer pricingu, se v rámci celosvětového obchodu dotýká každé firmy, která má v zahraničí svou pobočku. Jde o termín, jenž se používá při obchodování mezi dvěma navzájem propojenými subjekty nebo spojenými osobami. Ve většině případů jde přitom o kapitálovou propojenost, kdy mateřská společnost fakturuje zboží a služby své dceřiné pobočce.

Dnes jde o velmi diskutované téma. Vhodné využití a nastavení transfer pricingu mezi firemními sídly v různých zemích může pomoci k daňové optimalizaci. Na druhou stranu je nutné upozornit, že je transfer pricing často využíván pro přesun velkého množství peněz do daňově příznivějších zemí, s cílem zaplatit na daních co nejméně. Díky tomu je transfer pricing často v hledáčku finančních kontrolních orgánů, které jsou při zjištění většího přesunu zisků mimo zemi působnosti velmi přísné, a jsou schopny doměřit daň i pokutu k tomu.

Ovšem v menší míře nejde o nic nelegálního a transfer pricing je vhodným nástrojem k daňové optimalizaci, s čímž máme v Zenronu díky 20 letům na trhu a působnosti v 64 zemích bohaté zkušenosti.

Google jako příklad

Vezměme si reálný příklad, kdy technologický gigant Google má jedno z regionálních sídel v Singapuru a jeho dceřinou společnost pak v Austrálii. Ta poskytuje marketingové služby a podporu prodeje australským firmám i samotným Australanům. Navíc se podílí na výzkumu pro její americkou matku. Australská pobočka pak všechny tyto aktivity vyúčtovává v Singapuru.

V roce 2013 vydělal Google v Austrálii 46 milionů dolarů při celkových tržbách 358 milionů dolarů a na daních pak odvedl 7,1 milionu dolarů. Na tehdejší regionální šéfku Googlu Maile Carnegie tak vzápětí začaly padat dotazy, zdali to není málo. Odpověděla, že většina peněz byla zdaněna ve státě, kde má regionální sídlo, tedy v Singapuru. Zdůvodňovala to tehdy tím, že právě intelektuální kapitál firmy neustále posouvající její byznys vpřed, je v zahraničí, a s ním i největší přidaná hodnota.

Google také v té době uvedl, že na daních po celém světě zaplatil 3,3 miliardy dolarů při tržbách 66 miliard dolarů. Konsolidovaná efektivní daňová sazba činila 19 %, zatímco federální daňová sazba v domácích Spojených státech se pohybovala na úrovni 35 %. Kdyby Google platil většinu daní v USA, znamenalo by to, že na jedné straně na daních zaplatí víc, na straně druhé by dostaly méně nebo vůbec nic ostatní země, v nichž společnost působí.

Jde tak o jeden z příkladů z praxe, jak se vhodně zvolený transfer pricing může stát zajímavou úsporou ve firemních financích. Podobnou optimalizaci využívá i další gigant Microsoft, ale i celá řada středních a malých firem. Chcete se dozvědět jak na to? Kontaktujte nás a rádi Vám pomůžeme.

    Sdílet:

    Leave A Comment

    >